• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Spara pengar under en pågående skuldsanering?

karamellkungen92

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
27 September 2023
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
5
Poäng
6
Jag har nu kommit en bit in i min skuldsanering och har beslutat mig för att börja spara. Tanken är att lägga undan en summa varje månad samt spara det jag får behålla under de betalningsfria månader.
Planen är att placera dessa besparade pengar i en fond hos Avanza med förhoppningen om att få någon form av avkastning. Enligt mina beräkningar kommer detta sparande att uppgå till ungefär 200 000 kr när skuldsaneringen är avslutad.

Finns det några konsekvenser av att uppnå en sådan sparsumma? Behöver jag vara orolig för undantag som kan leda till att jag förlorar mina besparingar?

Jag är medveten om att utmätning inte sker under pågående skuldsanering, men finns det några undantag när individer har lyckats spara upp en så pass stor summa?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag har nu kommit en bit in i min skuldsanering och har beslutat mig för att börja spara. Tanken är att lägga undan en summa varje månad samt spara det jag får behålla under de betalningsfria månader.
Planen är att placera dessa besparade pengar i en fond hos Avanza med förhoppningen om att få någon form av avkastning. Enligt mina beräkningar kommer detta sparande att uppgå till ungefär 200 000 kr när skuldsaneringen är avslutad.

Finns det några konsekvenser av att uppnå en sådan sparsumma? Behöver jag vara orolig för undantag som kan leda till att jag förlorar mina besparingar?

Jag är medveten om att utmätning inte sker under pågående skuldsanering, men finns det några undantag när individer har lyckats spara upp en så pass stor summa?
Nej det är upp till dig att spara hur mycket du vill under en skuldsanering så länge det rör sig om de pengarna som blir över efter lön samt under betalningsfria månader.
@Peach sparade ungefär lika mycket under sin sanering.
 

karamellkungen92

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
27 September 2023
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
5
Poäng
6
Nej det är upp till dig att spara hur mycket du vill under en skuldsanering så länge det rör sig om de pengarna som blir över efter lön samt under betalningsfria månader.
@Peach sparade ungefär lika mycket under sin sanering.

Jättekul att det är så, och verkligen jätte spännande att ytterligare få ta ett steg i rätt riktning ekonomiskt. Hur stor roll spelar det att pengarna placeras ut på fonder? Har det någon konsekvens?
För att utveckla detta ytterligare, har jag fått 25.000kr från försäljningen av min dator. Det är värt att notera att datorn köptes med medel jag erhöll under min skuldsanering!
 

linsluzz

Viktig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
28 Maj 2023
Meddelanden
92
Mottagna reaktioner
46
Poäng
146
Förlåt men något måste vara riktigt jävla fel med systemet om det går att spara över 200k under en pågående skuldsanering?? Provocerande är det.
 

fillevem90

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
26 Augusti 2022
Meddelanden
151
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
Förlåt men något måste vara riktigt jävla fel med systemet om det går att spara över 200k under en pågående skuldsanering?? Provocerande är det.
Varför det? De som fått skuldsanering har oftast varit skuldsatta en lång tid pga höga räntor som gör det nästan omöjligt av betala av lånen. Storvinster som banker och kreditbolag gör är provocerande!
 

linsluzz

Viktig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
28 Maj 2023
Meddelanden
92
Mottagna reaktioner
46
Poäng
146
Varför det? De som fått skuldsanering har oftast varit skuldsatta en lång tid pga höga räntor som gör det nästan omöjligt av betala av lånen. Storvinster som banker och kreditbolag gör är provocerande!
Och? Det är ju egna val som gjort att de hamnat där de hamnat. Men jag förstår att du och dina gelikar gärna skyller på precis alla andra förutom er själva. Och ja, det är provocerande.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Och? Det är ju egna val som gjort att de hamnat där de hamnat. Men jag förstår att du och dina gelikar gärna skyller på precis alla andra förutom er själva. Och ja, det är provocerande.
Om jag vill äta havregrynsgröt under min . skuldsanering och spara pengar så är det fritt.
Det heter ekonomisk rehabilitering och det är ju bra om det fungerar.
Jag betalade in 14000 kr i månaden till skuldsaneringen och hade jag sparat den summan i fem år så hade det blivit 140 000 kr.
 

linsluzz

Viktig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
28 Maj 2023
Meddelanden
92
Mottagna reaktioner
46
Poäng
146
Om jag vill äta havregrynsgröt under min . skuldsanering och spara pengar så är det fritt.
Det heter ekonomisk rehabilitering och det är ju bra om det fungerar.
Jag betalade in 14000 kr i månaden till skuldsaneringen och hade jag sparat den summan i fem år så hade det blivit 140 000 kr.
Överskottet borde oavkortat gå till de som ni är skyldiga pengar.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Överskottet borde oavkortat gå till de som ni är skyldiga pengar.
Betalningsfri månad ingår i en skuldsanering och då får man ändra det med inbetalning varje månad i såfall.
Jag har betalat tillbaka min kapitalskuld på lånen jag hade, de blir dock av med räntevinsten.
Se tex detta lånet vad som hänt med räntan under fem år.Screenshot_2023-12-17-16-44-20-107_com.google.android.apps.photos.jpgScreenshot_2023-12-17-16-44-20-107_com.google.android.apps.photos.jpg
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp